Monday, September 26, 2016

BAB 1

Bab 1:Pengenalan Kemahiran Belajar

 

1.1 Konsep Kemahiran Belajar

Menurut Abdul Razak Habib (2002) kemahiran belajar 
merujuk kepada gaya pembelajaran yang merangkumi 
motif dan strategi tertentu yang diamalkan oleh pelajar 
bagi memperolehi hasil pembelajaran tertentu.
Menurut Sabri Samad (2003), kemahiran belajar ialah
prinsip, teori umum, dan kaedah tertentu yang mampu 
melipatgandakan keberkesanan belajar. 
Belajar adalah usaha mendapatkan ilmu pengetahuan
dan kemahiran melalui perubahan tingkah laku.
Kemahiran pula merujuk kepada kecekapan dan 
kepandaian seseorang melakukan sesuatu.(Kamus Dewan,1992)

1.2 Persekitaran Pembelajaran Di Institut 

Pendidikan Guru

 

      Robert M Gagne menyatakan bahawa pembelajaran bermaksud perubahan tingkah 
laku dalam diri individu. Anitha E. Woolfolk menerangkan bahawa pembelajaranadalah 
proses apabila pengalaman menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah lakuJusteru itu,pembelajaran adalah perubahan tingkah laku dalam diripelajar setelah mendapatilmu pengetahuan dan kemahiranyang disampaikan dalam sesi pengajaran dan pembelajarand institut pendidikan.
     Dalam konteks ini,institut pendidikan merujuk kepada Institut Pendidikan Guru(IPG) yangmenghasilkan graduan Ijazah Sarjana Muda Perguruan(PISMP) manakala PPISMP adalah Program Persediaan  Ijazah Sarjana Muda Perguruanyang diadakan selama satu tahun 
sebagai persediaan dan diikuti dengan program PISMP.Di IPG, pelajar perlu mempunyai 
kemahiran mencari maklumat daripada pelbagaisumber seperti buku, majalah, surat khabar,jurnal, tesis,prosiding, artikel dan laporan.Penggunaan pusat sumber danperpustakaan 
memerlukan kemahiran mencari maklumat kerana terdapat  pelbagai bahan serta maklumatdi dalampusat sumber dan perpustakaan. 
     Pelajar perlu menganalisis maklumat yang tepat dansesuai untuk digunakan dalam 
penulisan. Maklumat yang banyak memerlukan pelajar mempunyai kemahiranmembaca 
yang cepat supaya dapat memilih maklumat tepat yang diperlukan.Pelajar juga harus 
memulakan penulisan mengikut kefahaman pembacaan yang telah dilakukan.Pelajar juga mesti mempunyai kemahiran menulis secara akademik supaya mampu menghasilakan 
bentuk penulisan yang menarik dan senang difahami.
     Pelajar IPG lebih banyak menggunakan kemudahan pusat sumber, perpustakaan dan 
internet bagi mendapatkanbahan pembelajaran am manakala di sekolah, pelajar lebih 
banyak bergantung kepada buku teks.Pelajar IPG perlu memahami isi pengajaran yang 
disampaikan oleh pensyarahtanpa bantuan buku teks.Kemahiran interpersonal dan 
intrapersonal juga amat penting di IPG.Pelajar IPG perlu meningkatkan dan 
mengembangkan potensi serta kebolehandiri sendiri melalui penglibatan pelbagai aktiviti 
dan melakukan penerokaan ilmu serta kemahiran.


1.3 Pembelajaran Regulasi Kendiri

 

 Pembelajaran regulasi kendiri bermaksud pembelajaran yang dilakukan sendiri untuk 
mencapai objektif pembelajaran(Pintrich, 1995).Pembelajaran regulasi kendiri mampu 
meningkatkan pencapaian dalam akademik, menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat dan memberikan penghargaan intrinstik.

·  
7 elemen dalam proses pembelajaran regulasi: 


1. MOTIVASI KENDIRI- motivasi kendiri pelajar untuk belajar 
 dengan berkesan.Pelajar akan bermotivasi jika mereka 
 mempunyai kualiti kendiri yang tinggi berhubung dengan 
 kebolehan mereka menyudahkan tugasan pembelajaran 
 dengan jayanya.

2
PERANCANGAN MASA- membantu pelajar merancang 
 kaedah yangterbaik untuk menggunakan masa yang ada 
 bagi sesuatu tugasan.Pelajar merancang lebih awal tugasan 
 dan menggunakan masa dengan berkesan untuk mencapai 
 matlamat.

3. PENGAWALAN TUMPUAN- memaksimumkan tumpuan 
 terhadap tugasan pembelajaran.Cuba fokuskan tumpuan 
 padapelajaran yang ada dan hindari fikiran dan emosi 
 daripada terganggu dan tidak fokus.

4. APLIKASI STRATEGI PEMBELAJARAN- pelajar memilih 
 danmenggunakan dengan betul cara untuk memproses 
 bahan yang diperolehi.Memilih strategi belajar yang berbeza 
 bergantung pada matlamat khusus yang ingin dipenuhi.

5. MENETAPKAN MATLAMAT- mengenal pasti kesudahan 
 yang diingini untuk aktiviti pembelajaran.Pelajar perlu tahu 
 perkara yang mereka mahu apabila belajar iaitu: mereka
 mungkinmahu belajar fakta dengan lebih spesifik atau hanya
 untuk mendapatkan pemahaman secukupnya untuk
 persediaan peperiksaan.

6.  PEMANTAUAN KENDIRI- pemantauan dilakukan dari
 semasa ke semasa untuk melihat sama ada terdapat sebarang
 perkembangan dalam mencapai matlamat.Sentiasa memantau
 perkembangan semasa aktiviti pembelajaran dan mengubah
 strategi pembelajaran jika perlu.

7. PENILAIAN KENDIRI- pelajar menilai sendiri hasil akhir
 daripada aktiviti pembelajaran.Pelajar menentukan sama 
 yang dipelajari adalah mencukupi untuk matlamat yang
 tetapkan.

No comments:

Post a Comment