Bab 1:Pengenalan Kemahiran Belajar
1.1 Konsep Kemahiran Belajar
Menurut Abdul Razak Habib (2002) kemahiran belajar
merujuk kepada gaya pembelajaran yang merangkumi
motif dan strategi tertentu yang diamalkan oleh pelajar
bagi memperolehi hasil pembelajaran tertentu.
Menurut Sabri Samad (2003), kemahiran belajar ialah
prinsip, teori umum, dan kaedah tertentu yang mampu
melipatgandakan keberkesanan belajar.
Belajar adalah usaha mendapatkan ilmu pengetahuan
dan kemahiran melalui perubahan tingkah laku.
Kemahiran pula merujuk kepada kecekapan dan
kepandaian seseorang melakukan sesuatu.(Kamus Dewan,1992)
merujuk kepada gaya pembelajaran yang merangkumi
motif dan strategi tertentu yang diamalkan oleh pelajar
bagi memperolehi hasil pembelajaran tertentu.
prinsip, teori umum, dan kaedah tertentu yang mampu
melipatgandakan keberkesanan belajar.
dan kemahiran melalui perubahan tingkah laku.
Kemahiran pula merujuk kepada kecekapan dan
kepandaian seseorang melakukan sesuatu.(Kamus Dewan,1992)
1.2 Persekitaran Pembelajaran Di Institut
Pendidikan Guru
Robert M Gagne menyatakan bahawa pembelajaran bermaksud perubahan tingkah
laku dalam diri individu. Anitha E. Woolfolk menerangkan bahawa pembelajaranadalah
proses apabila pengalaman menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah lakuJusteru itu,pembelajaran adalah perubahan tingkah laku dalam diripelajar setelah mendapatilmu pengetahuan dan kemahiranyang disampaikan dalam sesi pengajaran dan pembelajarand institut pendidikan.
Dalam konteks ini,institut pendidikan merujuk kepada Institut Pendidikan Guru(IPG) yangmenghasilkan graduan Ijazah Sarjana Muda Perguruan(PISMP) manakala PPISMP adalah Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruanyang diadakan selama satu tahun
sebagai persediaan dan diikuti dengan program PISMP.Di IPG, pelajar perlu mempunyai
kemahiran mencari maklumat daripada pelbagaisumber seperti buku, majalah, surat khabar,jurnal, tesis,prosiding, artikel dan laporan.Penggunaan pusat sumber danperpustakaan
memerlukan kemahiran mencari maklumat kerana terdapat pelbagai bahan serta maklumatdi dalampusat sumber dan perpustakaan.
Pelajar perlu menganalisis maklumat yang tepat dansesuai untuk digunakan dalam
penulisan. Maklumat yang banyak memerlukan pelajar mempunyai kemahiranmembaca
yang cepat supaya dapat memilih maklumat tepat yang diperlukan.Pelajar juga harus
memulakan penulisan mengikut kefahaman pembacaan yang telah dilakukan.Pelajar juga mesti mempunyai kemahiran menulis secara akademik supaya mampu menghasilakan
bentuk penulisan yang menarik dan senang difahami.
Pelajar IPG lebih banyak menggunakan kemudahan pusat sumber, perpustakaan dan
internet bagi mendapatkanbahan pembelajaran am manakala di sekolah, pelajar lebih
banyak bergantung kepada buku teks.Pelajar IPG perlu memahami isi pengajaran yang
disampaikan oleh pensyarahtanpa bantuan buku teks.Kemahiran interpersonal dan
intrapersonal juga amat penting di IPG.Pelajar IPG perlu meningkatkan dan
mengembangkan potensi serta kebolehandiri sendiri melalui penglibatan pelbagai aktiviti
dan melakukan penerokaan ilmu serta kemahiran.
laku dalam diri individu. Anitha E. Woolfolk menerangkan bahawa pembelajaranadalah
proses apabila pengalaman menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah lakuJusteru itu,pembelajaran adalah perubahan tingkah laku dalam diripelajar setelah mendapatilmu pengetahuan dan kemahiranyang disampaikan dalam sesi pengajaran dan pembelajarand institut pendidikan.
Dalam konteks ini,institut pendidikan merujuk kepada Institut Pendidikan Guru(IPG) yangmenghasilkan graduan Ijazah Sarjana Muda Perguruan(PISMP) manakala PPISMP adalah Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruanyang diadakan selama satu tahun
sebagai persediaan dan diikuti dengan program PISMP.Di IPG, pelajar perlu mempunyai
kemahiran mencari maklumat daripada pelbagaisumber seperti buku, majalah, surat khabar,jurnal, tesis,prosiding, artikel dan laporan.Penggunaan pusat sumber danperpustakaan
memerlukan kemahiran mencari maklumat kerana terdapat pelbagai bahan serta maklumatdi dalampusat sumber dan perpustakaan.
Pelajar perlu menganalisis maklumat yang tepat dansesuai untuk digunakan dalam
penulisan. Maklumat yang banyak memerlukan pelajar mempunyai kemahiranmembaca
yang cepat supaya dapat memilih maklumat tepat yang diperlukan.Pelajar juga harus
memulakan penulisan mengikut kefahaman pembacaan yang telah dilakukan.Pelajar juga mesti mempunyai kemahiran menulis secara akademik supaya mampu menghasilakan
bentuk penulisan yang menarik dan senang difahami.
Pelajar IPG lebih banyak menggunakan kemudahan pusat sumber, perpustakaan dan
internet bagi mendapatkanbahan pembelajaran am manakala di sekolah, pelajar lebih
banyak bergantung kepada buku teks.Pelajar IPG perlu memahami isi pengajaran yang
disampaikan oleh pensyarahtanpa bantuan buku teks.Kemahiran interpersonal dan
intrapersonal juga amat penting di IPG.Pelajar IPG perlu meningkatkan dan
mengembangkan potensi serta kebolehandiri sendiri melalui penglibatan pelbagai aktiviti
dan melakukan penerokaan ilmu serta kemahiran.
1.3 Pembelajaran Regulasi Kendiri
Pembelajaran regulasi kendiri bermaksud pembelajaran yang dilakukan sendiri untuk
mencapai objektif pembelajaran(Pintrich, 1995).Pembelajaran regulasi kendiri mampu
meningkatkan pencapaian dalam akademik, menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat dan memberikan penghargaan intrinstik.
mencapai objektif pembelajaran(Pintrich, 1995).Pembelajaran regulasi kendiri mampu
meningkatkan pencapaian dalam akademik, menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat dan memberikan penghargaan intrinstik.
·
7 elemen dalam proses pembelajaran regulasi:
7 elemen dalam proses pembelajaran regulasi:
1. MOTIVASI KENDIRI- motivasi kendiri pelajar untuk belajar
dengan berkesan.Pelajar akan bermotivasi jika mereka
mempunyai kualiti kendiri yang tinggi berhubung dengan
kebolehan mereka menyudahkan tugasan pembelajaran
dengan jayanya.
2
. PERANCANGAN MASA- membantu pelajar merancang
kaedah yangterbaik untuk menggunakan masa yang ada
bagi sesuatu tugasan.Pelajar merancang lebih awal tugasan
dan menggunakan masa dengan berkesan untuk mencapai
matlamat.
3. PENGAWALAN TUMPUAN- memaksimumkan tumpuan
terhadap tugasan pembelajaran.Cuba fokuskan tumpuan
padapelajaran yang ada dan hindari fikiran dan emosi
daripada terganggu dan tidak fokus.
4. APLIKASI STRATEGI PEMBELAJARAN- pelajar memilih
danmenggunakan dengan betul cara untuk memproses
bahan yang diperolehi.Memilih strategi belajar yang berbeza
bergantung pada matlamat khusus yang ingin dipenuhi.
5. MENETAPKAN MATLAMAT- mengenal pasti kesudahan
yang diingini untuk aktiviti pembelajaran.Pelajar perlu tahu
perkara yang mereka mahu apabila belajar iaitu: mereka
mungkinmahu belajar fakta dengan lebih spesifik atau hanya
untuk mendapatkan pemahaman secukupnya untuk
persediaan peperiksaan.
6. PEMANTAUAN KENDIRI- pemantauan dilakukan dari
semasa ke semasa untuk melihat sama ada terdapat sebarang
perkembangan dalam mencapai matlamat.Sentiasa memantau
perkembangan semasa aktiviti pembelajaran dan mengubah
strategi pembelajaran jika perlu.
7. PENILAIAN KENDIRI- pelajar menilai sendiri hasil akhir
daripada aktiviti pembelajaran.Pelajar menentukan sama
yang dipelajari adalah mencukupi untuk matlamat yang
tetapkan.
dengan berkesan.Pelajar akan bermotivasi jika mereka
mempunyai kualiti kendiri yang tinggi berhubung dengan
kebolehan mereka menyudahkan tugasan pembelajaran
dengan jayanya.
. PERANCANGAN MASA- membantu pelajar merancang
kaedah yangterbaik untuk menggunakan masa yang ada
bagi sesuatu tugasan.Pelajar merancang lebih awal tugasan
dan menggunakan masa dengan berkesan untuk mencapai
matlamat.
terhadap tugasan pembelajaran.Cuba fokuskan tumpuan
padapelajaran yang ada dan hindari fikiran dan emosi
daripada terganggu dan tidak fokus.
danmenggunakan dengan betul cara untuk memproses
bahan yang diperolehi.Memilih strategi belajar yang berbeza
bergantung pada matlamat khusus yang ingin dipenuhi.
5. MENETAPKAN MATLAMAT- mengenal pasti kesudahan
yang diingini untuk aktiviti pembelajaran.Pelajar perlu tahu
perkara yang mereka mahu apabila belajar iaitu: mereka
mungkinmahu belajar fakta dengan lebih spesifik atau hanya
untuk mendapatkan pemahaman secukupnya untuk
persediaan peperiksaan.
semasa ke semasa untuk melihat sama ada terdapat sebarang
perkembangan dalam mencapai matlamat.Sentiasa memantau
perkembangan semasa aktiviti pembelajaran dan mengubah
strategi pembelajaran jika perlu.
daripada aktiviti pembelajaran.Pelajar menentukan sama
yang dipelajari adalah mencukupi untuk matlamat yang
tetapkan.
No comments:
Post a Comment