4.1 Pembacaan Cepat
vDigunakan bila hendak memilih
v artikel sesuai atau tidak
v Penting kerana dapat jimat masa
Terbahagi kepada dua :
· Luncuran
· Imbasan
Luncuran/ Skimming
· Dibaca menggunakan pergerakanmata dendang cepat.
· Mendapat pandangan umum mengenai teks. Imbasan/ Scanning
· imbasan pada pendahuluan dan rumusan secara mendalam.
· rajah dan grafik memberi perhatian.
· untuk mendapatkan ilmu mendalam.
4.2 Pembacaan perlahan
dikenali sebagai teknik bacaan secara kritis.
- teknik bacaan ini terdiri daripada dua teknik iaitu:
a) Teknik K-W-L-H ( KNOW, WANT, LEARNED. HOW )
K - mengingat semula apa yang telah diketahui berkaitan topik yang dibincangkan.
W - menentukan apa yang ingin dipelajari daripada artikel berkenaan.
L - menyatakan apa yang dipelajari daripada bahan yang dibaca.
H - menyatakan bagaimana pelajar ingin meneruskan penerokaan berkaitan topik
yang dibaca.
b) Teknik SQ3R ( SURVEY, QUESTION, READ, RECITE, REVIEW )
S - menyemak teks yang ingin dibaca-tajuk, pengenalan, setiap perenggan, ringkas dan penutup.
Q - menyoal teks yang dibaca supaya pembaca dapat memahami apa yang dibaca
dengan mendalam.
R - membaca dan mencatat perkara penting yang dibincangkan dalam teks.
R - menyatakan semula dalam bentuk lisan berdasarkan catatan yang dibuat.
R - membuat gambaran dengan menyatakan semula idea keseluruhan teks yang
dibaca.
No comments:
Post a Comment