Monday, September 26, 2016

BAB 4

Bab 4: Teknik Membaca


4.1 Pembacaan Cepat

vDigunakan bila hendak memilih       
artikel sesuai atau tidak
Penting kerana dapat jimat masa 
   Terbahagi kepada dua :    
· Luncuran
· Imbasan                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
Luncuran/ Skimming
· Dibaca menggunakan pergerakanmata dendang cepat.
· Mendapat pandangan umum mengenai teks.                                                                                                                                                                                                               Imbasan/ Scanning
· imbasan pada pendahuluan dan rumusan secara mendalam.
· rajah dan grafik memberi perhatian.
· untuk mendapatkan ilmu mendalam.                                                                                                                                                                                                                          
4.2 Pembacaan perlahan
                   
 dikenali sebagai  teknik bacaan secara kritis.
 teknik bacaan ini terdiri daripada dua teknik iaitu:             


a) Teknik K-W-L-H ( KNOW, WANT, LEARNED. HOW )     
K - mengingat semula apa yang telah diketahui berkaitan topik yang dibincangkan.                                                                                                                               
W - menentukan apa yang ingin dipelajari daripada artikel berkenaan.                                                                                                                         
L - menyatakan apa yang dipelajari daripada bahan yang dibaca.                                                                                                                                              
H - menyatakan bagaimana pelajar ingin meneruskan penerokaan berkaitan topik 
yang dibaca.                                                                                                                                                                                                                                                                   


b) Teknik SQ3R ( SURVEY, QUESTION, READ, RECITE, REVIEW )                                                                                                                    
S - menyemak teks yang ingin dibaca-tajuk, pengenalan, setiap perenggan, ringkas dan penutup.                                                                                                                                                                                         
Q - menyoal teks yang dibaca supaya pembaca dapat memahami apa yang dibaca 
dengan mendalam.                                                                                                                                                                                        
R - membaca dan mencatat perkara penting yang dibincangkan dalam teks.                                                                                                       
R - menyatakan semula dalam bentuk lisan berdasarkan catatan yang dibuat.                                                              

R - membuat gambaran dengan menyatakan semula idea keseluruhan teks yang 
dibaca.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

No comments:

Post a Comment