Monday, September 26, 2016

BAB 2

Bab 2:Pengurusan Pembelajaran


2.1 Penentapan Matlamat Diri Dan 

Akademik


      Penetapan matlamat diri dan akademik boleh dilakukan dengan menggunakan 
panduan SMART.SMART digunakan untuk membantu individu bagi menetapkan
matlamat diri dan akademik sepanjang pengajian dan sepanjang hayat.
SMART ialah:
     S :Specific
     M:Measurable
     A :Attainable
     R :Realistic
     T :Time
    Kepentingan menetapkan matlamat diri dan akademik bertujuan agar setiap pelajar:

1.mempunyai fokus untuk melaksanakan tugasan dan aktiviti harian sebagai seorang
 pelajar
2.mempunyai tumpuan dalam peningkatan sahsiah diri ke arah lebih baik dan mengikut
keperluan sebagai seorang guru yang cemerlang.
3.supaya berusaha mencapai matlamat,tujuan dan objektif dalam kehidupan
4.bertanggungjawab mencapai matlamat dan cita-cita dalam kehidupan sebagai pelajar dan bakal guru.

 

2.2 Pengurusan Masa


· Pengurusan masa adalah keupayaan seseorang pelajar mengurus masa yang ada
  untuk mencapai kejayaan diri dan akademik.
· Pengurusan masa mempunyai prinsip, latihan, kemahiran, alatan dan sistem yang 
  digunakan untuk membantu menyelesaikan kerja-kerja dan tugasan yang
  perlu diselesaikan mengikut matlamat dan objektif yang telah ditetapkan.
· Pengurus masa yang cekap dan cerdik dapat menyelesaikan lebih banyak tugasan 
  dalam masa yang singkat jika dibandingkan dengan individu yang lain.
· Beberapa tips atau panduan dalam pengurusan masa(Randel,2010)

1. Menyeneraikan semua tugasan yang perlu diselesaikan(to do list) misalnya 
   mendapatkan bahan rujukan untuk menyiapkan penulisan esei- bahan rujukan
   buku,majalah,surat khabar ,jurnal,artikel,prosiding,laporan, dan sebagainya.
2. Menyediakan 'checklist' tindakan yang perlu dilakukan untuk menyelesaikan tugasan berkenaan iaitu mengumpul bahan rujukan di pusat sumber,setelah itu ke 
     Perpustakaan Negara dan akhirnya mendapatkan bahan daripada laman web 
     menggunakan internet.
3. Mencari maklumat yang sesuai untuk membantu menyelesaikan tugasan.
4. Memberikan fokus dan tumpuan sepenuhnya kepada tugasan tertentu iaitu 
    menyiapkan satu tugasan dalam satu masa.
5. Membuat perancangan untuk melakukan aktiviti dalam kehidupan seharian.
6. Memilih tugasan yang lebih penting untuk disiapkan terlebih dahulu.

 

2.3 Mengenali Gaya Pembelajaran Kendiri



· Gaya pembelajaran ialah cara seseorang individu melakukan aktiviti pembelajaran 
     supaya objektif pembelajaran tercapai dengan lebih mudah dan cepat.
· Guru bertanggungjawab dalam mengenal pasti gaya pembelajaran pelajarnya dan 
     merancang gaya pembelajaran yang sesuai untuk pelajar-pelajar.
· Setiap pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza-beza mengikut situasi dan keadaan serta diri sendiri.
· Terdapat beberapa model gaya pembelajaran yang menjadi amalan guru-guru di sekolah iaitu berasaskan Model Gaya Pembelajaran VARK,Model Gaya 
     Pembelajaran Dunn&Dunn dan Model Gaya Pembelajaran Kolb's.
· Model Gaya Pembelajaran VARK
· Model Gaya Pembelajaran  Dunn&Dunn
· Model Gaya Pembelajaran Kolb's 

 

2.4 Strategi Meningkatkan Daya Ingatan




· Strategi meningkatkan daya ingatan boleh dilakukan dengan pelbagai cara bergantung kepada individu.
· Terdapat dua jenis ingatan iaitu ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang.
· Ingatan jangka pendek adalah maklumat yang disimpan dalam jangka masa 15 hingga 30 saat(Atkinson & Shiffrin,1971).
· Ingatan jangka panjang adalah maklumat yang disimpan sehingga akhir hayat.
· Strategi yang digunakan untuk meningkatkan daya ingatan sama ada ingatan jangka 
 pendek atau jangka panjang adalah melalui penggunaan beberapa teknik iaitu(Hancoc&Buggy,2012):
1. Akronim
2. Akrostik
3. Irama dan Lagu
4. Lokasi
5. Chunking
6. Latihan berulang-ulang

2.5 Perancangan Jadual Belajar

·Perancangan jadual belajar merupakan salah satu aspek dalam penggurusan masa.
·Penggurusan masa yang baik dapat memberi manfaat kepada individu supaya sentiasa melakukan aktiviti yang berfaedah,cekap dan berkesan.

No comments:

Post a Comment